Навчальні
та розвивальні ігри з української мови
Допоможи казковому героєві
Дидактична мета: вправляти в доповнені речення словом,
що бракує за змістом; активізувати словник школярів. Матеріал: персонажі
лялькового театру (казкові або літературні герої); набір сюжетних малюнків,
фішки.
Зміст
Вихователь створює ігрову ситуацію, коли казковий
персонаж розглядає малюнки. Вихователь коментує зображене, використовуючи
речення, у якому бракує останнього слова або вживає його лексично неправильно.
Гравці допомагають дібрати потрібне слово чи виправити помилку.
Правила
Гравець, який доповнив речення або виправив помилку,
отримує фішку. Для відповіді викликають того, хто першим підвів руку. Виграє
дитина (або ряд), які отримали найбільше фішок.
Методична вказівка
Від імені ляльки спочатку говорить вихователь, а потім
— учень. Можна розглянути малюнки за темами програми ознайомлення з навколишнім
(сім'я, професії, природа і т. ін.), основ здоров'я. Вихователь просить учнів
пояснити зна- чення окремих слів. Гру-бесіду можна проводити і без малюнків.
Назви останній звук
Дидактична мета: вправляти в називання останнього
звука в слові; розвивати довільну увагу.
Зміст
Ведучий двічі вимовляє слово: перший раз повністю —
мак, а потім, не вимовляючи останній звук ма... «Сигнальщик» (учень) ходить між
рядами і ставить «сигнал» (прапорець, іграшку і т. ін.) перед учнем, який
повинен договорити необхідний звук.
Методична вказівка
Якщо вправу пропонують уперше, вихователь виконує роль
і ведучого, і сигнальщика.
При повторному проведенні гри можна, показуючи
малюнок, вимовляти слово — найменування один раз, не домовляючи останній звук.
Перший, середній, останній
Дидактична мета: вправляти у звуковому аналізі слів.
Зміст
Вихователь вимовляє якийсь звук, а учні згадують
слова, у яких цей звук міститься на початку (усередині або в кінці) слова.
Покажи сильний склад
Дидактична мета: вправляти в знаходженні наголошеного
складу.
Зміст
Вихователь показує іграшку або предметний малюнок, а
діти подумки визначають порядкове місце наголошеного складу і показують
відповідну цифру сигнальною карткою.
Перекличка
Дидактична мета: закріплювати відповідності звука і
літери; виховувати уважність.
Зміст
Вихователь показує літеру, а діти, прізвища або імена
яких починаються з неї, підводяться.
Знайди пару
Дидактична мета: закріплювати вміння знаходити
відповідні пари — друковані й писані літери. Зміст
На дошці написані великі й малі
друковані й писані літери. Необхідно лінією з'єднати відповідні пари.
Додай літеру
мета: удосконалювати вміння читати; розвивати логічне
мислення; збагачувати словник.
Зміст
Додати попереду, в середину або наприкінці одну літеру
до написаного слова так, щоб утворилося нове слово (наприклад: мак — смак, рак
— грак, їжа — їжак, кіт — кріт, лід — слід).
Порахуй!
Дидактична мета: вправляти у визначенні
кількості складів в слові.
Зміст
Вихователь чітко вимовляє
слово. Діти мовчки визначають кількість складів у ньому і піднімають
сигнальну картку з відповідною цифрою.
Методична вказівка
Доцільно пропонувати складні слова різних лексичних і
граматичних категорій.
Немає коментарів:
Дописати коментар