Доповідь
«Інтерактивні
методи навчання»
І. Вступ
Сучасна школа стоїть перед прикрим фактом: в умовах
традиційних форм та методів навчання школярі, пасивно отримуючи інформацію, не
вміють здобувати її самостійно і застосовувати те, що знають.
Натомість соціальне замовлення не тільки України, а й
світового співтовариства вимагає перш за все людей, здатних самостійно
самовдосконалюватися.
Цілеспрямований розвиток індивідуальності можливий
лише тоді, коли теорія освіти не декларуватиме необхідність творчості педагога
і творчості школяра, а систематично за допомогою доцільних методів втілюватиме
її у навчально-виховному процесі.
ІІ. Основна частина
Термін "інтерактивний" прийшов до нас з
англійської і має значення "взаємодіючий". Існують різні підходи до
визначення інтерактивного навчання. Одні вчені визначають його як діалогове
навчання: "Інтерактивний – означає здатність взаємодіяти чи знаходитись в
режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп’ютером) або ким-небудь
(людиною). Отже, інтерактивне навчання – це перш за все діалогове навчання, в оді
якого здійснюється взаємодія вчителя та учня"
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що
навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх
учнів.
Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання в співпраці).
Особлива цінність інтерактивного навчання в тому, що
учні навчаються ефективній роботі в колективі. На жаль, навіть старшокласники
часто не мають цих навиків (це помічає кожен педагог-практик, коли відбувається
підготовка до якогось позакласного заходу і починаються "цікаві"
процеси в колективі: спочатку всі претендують на роль лідера, а коли доходить
до реального продукування ідей і їх втілення в життя, клас стає пасивним
і всі чекають на зовнішнє керівництво.
1. Сутність і види
інтерактивних методів навчання.
Методи інтерактивного навчання можна поділити на дві
великі групи: групові та фронтальні. Перші передбачають взаємодію учасників
малих груп (на практиці від 2 до 6-ти осіб), другі – спільну роботу та
взаємонавчання всього класу.
Час обговорення в малих групах – 3-5 хвилин, виступ –
3 хвилини, виступ при фронтальній роботі – 1 хвилина.
Групові методи:
1.
Робота в парах.
Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна
робота вимагає обміну думками і дозволяє швидко виконати вправи, які в
звичайних умовах є часомісткими або неможливими (обговорити подію, твір,
взагалі інформацію, вивести підсумок уроку, події тощо, взяти інтерв’ю один в
одного, проанкетувати партнера). Після цього один з партнерів доповідає перед
класом про результати.
2.
Робота в трійках.
По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити
обговорення, обмін думками, підведення підсумків чи навпаки, виділення несхожих
думок).
3.
Змінювані трійки. Цей метод трохи складніший: всі
трійки класу отримують одне й те ж завдання, а після обговорення один член
трійки йде в наступну, один в попередню і ознайомлює членів новостворених
трійок з набутком своєї.
4.
2+2=4.
Дві пари окремо працюють над вправою протягом певного часу (2-3 хвилини),
обов’язково доходять до спільного рішення, потім об’єднуються і діляться
набутим. Як і в парах, необхідним є консенсус. Після цього можна або об’єднати
четвірки у вісімки, або перейти до групового обговорення.
5.
Карусель.
Учні розсаджуються в два кола – внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме,
зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу – для дискусії
(відбуваються "попарні суперечки" кожного з кожним, причому кожен
учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну
інформацією (учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
6.
Робота в малих групах.
Найсуттєвішим тут є розподіл ролей: "спікер" – керівник групи
(слідкує за регламентом під час обговорення, зачитує завдання, визначає
доповідача, заохочує групу до роботи), "секретар" (веде записи
результатів роботи, допомагає при підведенні підсумків та їх виголошенні),
"посередник" (стежить за часом, заохочує групу до роботи),
"доповідач" (чітко висловлює думку групи, доповідає про результати
роботи групи).
Можливим є виділення
експертної групи з сильніших учнів. Вони працюють самостійно, а при оголошенні
результатів рецензують та доповнюють інформацію.
7.
Акваріум. У
цьому методі одна мікрогрупа працює окремо, в центрі класу, після обговорення
викладає результат, а решта груп слухає, не втручаючись. Після цього групи
зовнішнього кола обговорюють виступ групи і власні здобутки.
Фронтальні методи:
1.
Велике коло.
Учні сидять по колу і по черзі за бажанням висловлюються з приводу певного
питання. Обговорення триває, поки є бажаючі висловитися. Вчитель може взяти
слово після обговорення.
2.
Мікрофон.
Це різновид великого кола. Учні швидко по черзі висловлюються з приводу
проблеми, передаючи один одному уявний "мікрофон".
3.
Незакінчені речення.
Дещо ускладнений варіант великого кола: відповідь учня – це продовження
незакінченого речення типу "можна зробити такий висновок…", "я
зрозумів, що…"
4.
Мозковий штурм.
Загальновідома технологія, суть якої полягає в тому, що всі учні по черзі
висловлюють абсолютно всі, навіть алогічні думки з приводу проблеми. Висловлене
не критикується і не обговорюється до закінчення висловлювань.
5.
Аналіз дилеми (проблеми).
Учні в колі обговорюють певну дилему (простіше) чи проблему (складніше, бо
поліваріантно). Кожен каже варіанти, що складаються внаслідок вибору. Найкраще
давати завдання вибору з особистісним сенсом (наприклад, "чи платити
податки, якщо країна не здатна їх правильно розподілити?").
6.
Мозаїка.
Це метод, що поєднує і групову, і фронтальну роботу. Малі групи працюють над
різними завданнями, після чого переформовуються так, щоб у кожній новоствореній
групі були експерти з кожного аспекту проблеми (наприклад, кожна первинна група
аналізувала один вірш Т.Шевченка, після переформування перша нова група повинна
узагальнити тематику всіх опрацьованих віршів, друга – ідейне навантаження,
третя – образи, четверта – форму).
2.
Інтерактивне навчання
на практиці.
Вимоги до впровадження
інтерактивного навчання.
Як було зазначено вище, існують вимоги щодо реалізації
інтерактивних методів навчання, невиконання яких може звести їх ефективність до
нуля. Це насамперед такі:
Необхідно провести вступне заняття, адже учні
абсолютно не знайомі з подібними методами роботи, що різко змінюють усталений
стиль навчання. На цьому занятті слід: по-перше, чітко і зрозуміло пояснити, що
таке інтерактивне навчання, по-друге, довести до відома учнів та опрацювати з
ними правила роботи в групах, складені у зрозумілій формі (практиці їх було
розмножено і видано кожному учневі для вклеювання в зошит):
Правила для учнів:
Кожна думка важлива
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а
не людину!
Обдумав, сформулював,
висловив!
Говори чітко, ясно,
красиво!
Вислухав, висловився,
вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не
погодитися!
Важлива кожна роль.
Процес впровадження.
Впровадження інтерактивних методів навчання
відбувалося за логікою "від простого до складного", паралельно
застосовуючи як фронтальні, так і групові методи за такою схемою:
У
процесі застосування інтерактивного навчання постійно виникали різні проблеми
та труднощі. Вважаємо за доцільне їх навести, щоб показати практичний бік
інтерактивного навчання.
ІІІ. Висновки
При застосуванні інтерактивного навчання поглиблюється
мотивація.
Як показали результати педагогів-практиків, після
запровадження цих методів можна констатувати наступні зрушення:
1.
учні набули культури дискусії;
2.
виробилося вміння приймати спільні рішення;
3.
поліпшились вміння спілкуватися, доповідати;
4.
якісно змінився рівень сприйняття учнями української
літератури – він набув особистісного сенсу, замість "вивчити",
"запам’ятати" стало "обдумати", "застосувати";
5.
якісно змінився рівень володіння головними
мисленнєвими операціями – аналізом, синтезом, узагальненням, абстрагуванням.
ІV Список
літератури
1. Голодюк
Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці // Рідна школа. – 2001. - №9.
2. Крамаренко
С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів
2002 р.
3. Саган
О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших
школярів // Початкова школа. – 2002
Немає коментарів:
Дописати коментар